Stötvågsbehandling

Stötvågor används framgångsrikt på svårbehandlade muskeloskelettala besvär. En kraftig retning av vävnaden gör att kroppen svarar med ökad lokal blodcirkulation och högre ämnesomsättning. Detta underlättar och påskyndar läkningsprocessen.

Utöver direkta mekaniska effekter kan stötvågsbehandling ha stimulerande effekter på nervsystemet. Dessa effekter kan korrigera patologiska reflexmönster för smärtminnet – vilket leder till ett långsiktig tillfrisknande. Det innebär att patienter med kronisk smärta skulle kunna behandlas med stötvågsbehandling.

Antalet behandlingar ligger vanligtvis på 4-7 stycken (med 5-10 dagars intervall). Behandlingen tar bara cirka 5-15 minuter, beroende på frekvens, besvär och område.

Vanliga behandlingsindikationer är hopparknä, löparknä, benhinnor, trochanterit, triggerpunkter, hälsporre, axelsmärta, tennisarmbåge, golfarmbåge och hälsenebesvär. Patienten känner vanligtvis en omedelbar smärtlindring. Därefter sker en successiv förbättring i takt med antalet behandlingar.

Eventuella biverkningar: Patienten kan i början känna en ökad smärta, rodnad och svullnad.

Att tänka på:

1. Har du ett fungerande immunförsvar? Har du vissa sjukdomar eller tillfälligt nedsatt immunförsvar så kan kroppen redan vara ”upptagen” med att läka någonting annat, och därför kan du få sämre resultat av behandlingen.

2. Äter du blodförtunnande medicin, framförallt Waran så ska du inte ta behandlingen. Är du osäker så tala med din läkare.

3. Har du fått en cortisonspruta nyligen? Då måste du vänta iallafall 6 veckor innan behandling påbörjas.

4. Du ska inte äta antiinflammatorisk medicin (ipren/naproxen/voltaren m.fl) under perioden som du tar behandlingen, då denna hämmar den nya läkningsprocess som stötvågen försöker dra igång.

Tjänsten går att boka online.

Stötvågsbehandling was last modified: juli 20th, 2017 by sofia