Är du spänd i käkarna ? Testa detta enkla test som kallas för trismus-test, eller trefingertest för att se om du har begränsad rörlighet i käkarna. Kika på min video för instruktion. Sätt ihop dina tre mellersta fingrar på din icke-dominanta hand och för in dem vertikalt i munnen. Du ska kunna gapa så stort att du får plats med alla tre.

Det är vanligt med problem runt käkleden och det kan bero på att du är spänd och stressad och har spända muskler i käkar, hals och nacke. Värken strålar ofta upp mot tinning och örat och kan ge huvudvärk. En annan vanlig orsak till käksmärta är att man biter ihop eller gnisslar tänder på nätterna. Det kan då vara bra att göra en bettfysiologisk undersökning hos en tandläkare.

Avslappningsövningar och specifika rehabiliteringsövningar, eller manuell fysioterapteutisk/naprapatisk behandling ex massage, pressur, ledbehandling eller akupunktur kan avhjälpa besvären.

Vissa inflammatoriska tillstånd kan ge besvär i käkarna likaså reumatiska sjukdomar, fibromyalgi eller artros. Om du har en knäppande käke så kan det bero det på att det finns en disk i käkleden som kanske hakar i lite på grund av att du är spänd i musklerna. Överrörlighet eller trauma kan orsaka att käken hoppar ur led.

Trigeminusneuralgi är en neurologisk diagnos där smärtan lägger sig vid kinden/hakan ensidigt och känns intensivt som elektriska stötar i episoder. Sjukdomen uppträder som anfall, ofta med få sekunders varaktighet.

Under maj månad har vi 10% rabatt på alla behandlingar av käksmärta. Boka din tid via länken här.

Dela Fysiokoncept