Ont i nacken?

Spänning och smärta i nacken är påfrestande och ger ibland huvudvärk och yrsel och kan kännas som ett handikapp. Du kan vara stel och ha svårt att exempelvis vrida huvudet åt något håll i kombination med smärta, men du kan också vara mycket rörlig eller överrörlig i nacken och ha nackvärk.

Nackvärk kan utlösas av många olika faktorer där några av de vanligaste är dålig ergonomi,  inaktiv vardag, hög stressgrad, dålig syn, för mycket skärmtid, studerande med huvudet lutat ner hela tiden eller kanske tungt arbete där du exempelvis tittar uppåt hela tiden och målar ett tak eller arbetar ovanför huvudet. Du kan också få nackspärr (stopp i rörelse i vissa riktningar) av att sitta i drag eller vid en fysisk överansträngning av någon form.

Smärtpunkter och spänningar  i nacken kan stråla till panna och ansikte och ut i axlar, bröstrygg, armar och händer. Likaså kan smärtpunkter och spänningar från bröstryggen sprida sig uppåt nacken. Detta är inte farligt men väldigt obehagligt och behandlas framgångsrikt med manuell behandling i kombination med riktad rehab.

Några andra tillstånd och vanliga diagnoser som vi också behandlar på Fysiokoncept är whiplash, diskbråck och reumatisk påverkan på nacken.

I de allra flesta fall så gäller det att träna, träna och träna rygg och nacke oavsett diagnos och att inte bli rörelserädd eller rädd för lite smärta vid aktivering.

Ofta avtar smärtan ju starkare du blir och ju mer du rör på dig, men självklart finns det undantag och det är bra att du söker för din värk och får en ordentlig undersökning och utredning innan du påbörjar ett träningsprogram om du oroar dig över din nackvärk och inte kan finna någon logisk förklaring till varför du har ont.

Videon här på Fysiokoncepts Youtube-kanal visar några mycket bra övningar för att stärka nacken, vissa är speciellt bra om du lider av så kallad gamnacke där du till exempel sitter mycket på kontor/framför skärm med framskjutet huvud.

Söker du för nackvärk i september månad så får du 10% rabatt på din behandling.

Välkommen!

Dela Fysiokoncept