Tennisarmbåge och musarm är två vanliga diagnoser i armbågen. Det är egentligen precis samma ”skada” vid armbågen, men med två olika utlösande faktorer. En sena har blivit överansträngd vid sin infästning på utsidan av armbågen och detta är ett ganska vanligt problem som vi ofta behandlar framgångsrikt. Det är vanligt hos kontorsmänniskor, bagare, hantverkare och inom olika typer av idrotter som ger stor belastning på underarmarna.

Vid golfarmbåge sitter smärtan/överbelastningen istället på insidan fästet vid  armbågen och är vanligt hos just golfare. 

Vad som orsakat just din armbågsvärk är något som vi noga utreder på plats och vi ser till att du får en diagnos och prognos innan vi påbörjar din behandling.

Vi är även återförsäljare av armbågsskydd som ger stöd och avlastar senorna, vilket verkar lindrande för många armbågsbesvär.

Här visar vi två bra stretcher för underarmens ovansida och undersida.

Stretch tennisarmbåge
Rotera armen som ska stretchas inåt så långt det går. Lägg handen bakom ryggen och grip tag i den med andra handen. Använd den andra handen till att dra handflatan ut och upp mot taket så att du känner en tydlig stretch på underarmen. Håll i 30 sekunder.
Stretch golfarmbåge
Lägg handflatorna på bordet. Håll armbågarna raka. Luta dig långsamt framåt så att du känner att det sträcker på baksidan av underarmarna. Håll i 30 sekunder.