Axeln är en mycket komplex led i och med att den har så enormt stora rörelseutslag i alla plan. Axeln stabiliseras av flera muskler och ligament men framförallt av den så kallade rotatorcuffen-en muskelgrupp som sitter på skulderbladet och fäster in i och runt leden. Det är vanligt med axelsmärta av olika slag. När man undersöker axelleden så är det också viktigt att kolla hur skulderbladen rör sig och om det finns obalans där.

Yrkesgrupper som har hög belastning på axlarna naturligt är frisörer, hantverkare och elektriker samt de som arbetar mycket ovanför huvudet.

Det finns väldigt många olika diagnoser i axelleden, exempelvis Subacromiell smärta, Frozen Shoulder, kalkaxel, SLAP-lesion och artros. Många läser om Frozen Shoulder och är oroliga att de har det, men detta tillstånd är inte så vanligt som man kanske kan tro. Vid  Frozen Shoulder har man fått ett inflammatoriskt tillstånd i ledkapseln, ibland efter trauma som gör att hela axeln stelnar. Detta kan vara svårbehandlat manuellt men läker i värsta fall spontant på 1-2 år.

Vi arbetar dagligen med axelpatienter och har olika verktyg att ta till som är mycket effektivt, exempelvis ledjustering, mjukdelsbehandling, akupunktur och stötvågsbehandling men inte minst rehabiliteringsövningar och positionering av skulderbladen. Det är viktigt att du fortsätter att belasta axeln så att den inte blir försvagad och stelnar till.

Vad som orsakat just din axelvärk är något som vi noga utreder på plats och vi ser till att du får en diagnos och prognos innan vi påbörjar din behandling.

Här delar vi med oss av några övningar för att stärka och balansera upp axlarna. OBS vissa övningar går ej att utföra vid vissa smärttillstånd i axlarna.

Titta gärna på den här videon med bra träningstips för axlar.

Abduktion axelled
En oerhört viktig och enkel grundövning och ofta en rörelse som smärtar vid axelbesvär och just därför är det viktigt att arbeta med denna övning efter bästa förmåga. Lyft armen utåt sidan med gummiband eller hantel som motstånd, eller helt utan vikt om det gör mycket ont. Upprepa 3 set ggr 10 reps.
Skulderpress från plankposition på händer
Stötta dig med armar och tår mot golvet. Håll kroppen rak under hela övningen. Försök att trycka skulderbladen från varandra så att du pressar övre delen av ryggen upp mot taket. Sänk sedan sakta nedåt igen och drag samman skulderbladen. 3 set ggr 8 reps.
Sidliggande axelrotation med hantel
Går också utmärkt att göra sittande eller stående med gummiband.
Ligg på sidan på en matta med en kudde under huvudet och håll en vikt i översta handen. Ligg med den översta armen in till kroppen med böjd armbåge så att underarmen vilar mot magen. Rotera den aktiva armen utåt. Gör 3 set ggr 8 reps.
Sittande rotation med pinne
Sitt på en stol med rak rygg och en stång bakom nacken. Håll stången med brett grepp. Rotera överkroppen långsamt åt ett håll i taget. Följ stången med blicken och håll höfter och bäcken stilla. Gör 3 set ggr 10 reps och byt sedan sida.
Töj bröstmuskler
Ställ dig med underarmen låst i en dörrpost och tryck fram axeln. Håll stretchen i 30 sekunder och byt sedan sida.
Plankan med rotation
Denna övning är bra i förebyggande syfte men kanske svår att utföra till en början om du lider av mycket smärta i axeln. Stå på tårna och med händerna i underlaget. Spänn magen och sätesmuskulaturen. Börja med att sträcka den ena armen sakta upp mot taket och följ efter med överkroppen. Gå tillbaka till utgångspositionen. Upprepa övningen på motsatt sida. Gör 3 set ggr 6 reps.