Ett vanligt område för smärta är SI-leden (Sacroiliaca-leden) som är en av flera bäckenleder. Smärta här beror oftast på en låsning i bäckenet, men det kan även bero på en inflammation i leden. Inflammation i denna led kan vara första symptomet vid olika reumatiska sjukdomar som ex Morbus Bechterew. Därmed är det viktigt att få en noggrann undersökning om man har smärta i denna led.

Smärta från SI-leden är också vanligt hos kvinnor i samband med graviditet eller efter förlossning, och har då med foglossningen att göra. Under foglossning luckras bäckenets leder upp, och då även SI-leden, vilket kan ge upphov till smärta.

En annan, mycket vanlig orsak till smärta i SI-leden är muskulär obalans kring bäckenet, samt att vi i dagens samhälle sitter ned alldeles för mycket.

Vad som orsakar just din SI-leds smärta är något som vi noga utreder på plats och vi ser till att du får en diagnos och prognos innan vi påbörjar din behandling.

Här får du några viktiga nyckelövningar som hjälper dig att hålla bäckenet balanserat.

Sätestöj
Sitt med ena foten på knät och låt benet falla ut till sidan. Böj överkroppen framåt med så rak rygg som möjligt tills det sträcker i sätesmuskulaturen. Du kan också öka stretchen genom att trycka ned knäet mot golvet. Håll 30 sek. Byt ben.
Bäckenlyft
Ligg på rygg och aktivera maglåset genom att låta naveln närma sig ryggraden. Spänn skinkorna och tryck upp bäckenet så högt du kan. Håll i tre sekunder och sänk sedan ner igen. Upprepa. Gör 3 set ggr 20 reps. Om fötterna hålls nära rumpan så arbetar sätet mest, och har du fötterna längre bort från rumpan så jobbar mest baksida lår.
För att göra övningen tyngre- jobba med ett ben rakt ut så att du bara balanserar från ena benet. OBS håll bäckenet rakt hela tiden, som att du skulle kunna balansera ett vattenglas på bäckenet. Vid enbens-lyft, gör 7 reps istället då det är mycket tyngre.
Kissande hunden
Stå på alla fyra. Lyft det ena benet ut åt sidan medan bäckenet hålls stabilt. Markera slutpositionen och sänk sedan benet. Gör 3 set ggr 12 reps. Upprepa på motsatt sida. Du kan ha ett gummiband runt knäna om du vill ha det tyngre.
Töj av höftböjaren
Stå i friarposition och spänn rumpan på bakre benet och tryck fram höften. Sträck på dig samtidigt och håll ryggen rak. Håll stretchen i 30 sekunder på varje sida. Om du ej kan gå ner på golvet, lägg bakre benet på en stol istället och utför stretchen stående.
Dynamisk töj baksida lår
Ligg på ryggen med böjda ben. Ta tag på undersidan av låret och dra knät mot bröstkorgen ungefär till 90 grader i höftleden (bilden visar ngt längre). Sträck och böj växelvis i knäleden i lugn takt för en aktiv stretching . Gör 3 set ggr 10 reps på varje sida.