Smärtor i bröstryggen har blivit ett växande problem i samhället, och det beror mycket på dålig hållning och stillasittande arbete. Men man kan även få besvär i bröstryggen av för hård träning och tungt fysiskt arbete. Då revbenslederna utgör en stor del av bröstryggskomplexet är det inte är så ovanligt är att man även kan uppleva smärta vid in- och utandning och vid hostningar. Bröstryggen blir också negativt påverkad av stress och så kallad ”toppandning”.

Vad som orsakat just din bröstryggsvärk är något som vi noga utreder på plats och vi ser till att du får en diagnos och prognos innan vi påbörjar din behandling.

Här är vår senaste video med träningsövningar för bröstryggen. 

Titta även på vår video med fyra bra rotationsövningar/rörlighet för bröstryggen via länken här!

Gör gärna dessa övningar regelbundet för att hålla din bröstrygg balanserad och glad. 

Töj av bröstmuskler
Ställ dig i en dörrpost och tryck fram axeln. Håll stretchen i 30 sekunder och byt sedan sida. Gör denna stretch dagligen.
Rotation av bröstrygg
Ligg på sidan och rotera mjukt åt ena hållet, följ rörelsen med blicken. Undre armen ligger kvar i mattan hela rörelsen. Spänn magen så att inte bäckenet åker med i rotationsrörelsen. Gör 3 set ggr 8 reps på varje sida.
Scapular Push-up
Ställ dig på alla fyra i planka med armbågarna i underlaget. Håll ländrygg och höft stabil och sänk ner överkroppen mot underlaget genom skuldrorna. Kom tillbaka och skjut ut ryggen och känn hur du för ut skulderbladen från varandra. Kom tillbaka till utgångsställning och upprepa. Gör 3 set ggr 10 reps.
Foamroller för bröstrygg
Ligg på rygg med rullen placerad i mittersta delen av ryggen. Knäna hålls böjda i 90 grader och benen används till att göra rörelsen så att rullen går upp och ned längs ryggkotorna. Du kan också böja och sträcka lite i övre delen av rygg för bättre rörelse. Ömma punkter jobbas det lite extra med.