Hälsporre och plantarfascit är två vanliga diagnoser som ger smärta under foten. Hälsporre börjar alltid som en plantarfascit som är en inflammation av bindväven under foten. Ibland utvecklar sig detta vidare till en liten benutväxt på hälbenet och det är detta man kallar för hälsporre. Man kan få detta för att man går i fel skor, exempelvis platta converse. Man kan också få detta pga ökad vätskeansamling i kroppen vid sjukdomar eller graviditet. Även lågt fotvalv och felställningar i foten kan leda till detta. Som värst är smärtan de första stegen på morgonen.

Stukning av ligament är väldigt vanligt på utsidan av foten. Detta kräver alltid kompletterande rehabilitering för att stabilisera upp foten och i värsta fall är operation nödvändigt.

Mortons neurom är smärta i framfoten mellan fotbenen som strålar till tårna. Det beror på en nervinklämning som kan komma av övervikt eller ökad vätskeansamling i kroppen.

Man kan också ha låsningar i fotens leder och muskelspänningar som ger besvär.

Hälsenebesvär är ett överbelastningbesvär eller ett felbelastningsbesvär. Behandlar man inte detta i god tid så kan det i värsta fall leda till att senan går av. Många idrottare får detta besvär exempelvis löpare och idrottare inom racketsporter samt handbollsspelare. Vanligt är också att senan går av hos män 40 + som tar upp en gammal sport som de inte har gjort på några år.

Vad som orsakat just ditt fotbesvär är något som vi noga utreder på plats och vi ser till att du får en diagnos och prognos innan vi påbörjar din behandling.