Många får besvär från käkens muskulatur på grund av stress och hög arbetsbelastning i kombination med oro. Kanske gnisslar du tänder på nätterna? Gnisslande och bitande överbelastar käkens muskulatur och sekundärt också själva käkleden. Vanligt är smärta och trötthet i kinderna/käkarna i kombination med huvudvärk. Ibland får man också känslan av att man har svårt att gapa stort och att man sluddrar lite när man pratar. Ofta ser man på dessa patienter även en spänd nacke och halsmuskulatur som behöver behandlas. Behandlingen i sig hjälper mycket men också hemövningar och stretchövningar för käkens muskler är viktigt att göra regelbundet. Vid uttalad bettproblematik så kan det vara bra att även besöka en bettfysiolog eller din tandläkare.

Vissa inflammatoriska tillstånd kan ge besvär i käkarna likaså reumatiska sjukdomar, fibromyalgi eller artros. Om du har en knäppande käke så kan det bero det på att det finns en disk i käkleden som kanske hakar i lite på grund av att du är spänd i musklerna. Överrörlighet eller trauma kan orsaka att käken hoppar ur led.

Trigeminusneuralgi är en neurologisk diagnos där smärtan lägger sig vid kinden/hakan ensidigt och känns intensivt som elektriska stötar i episoder. Sjukdomen uppträder som anfall, ofta med få sekunders varaktighet.

Testa dig själv med ”trefinger-testet”. Du ska kunna gapa så stort så att du får in tre fingrar på höjden i munnen, får du det inte så är du sannolikt för spänd i käkmusklerna. Se instruktion nedan för hur du stretchar käken på ett effektivt sätt.

Se min video här på hur du utför trismus/trefingertestet.

Vad som orsakat just ditt käkbesvär är något som vi noga utreder på plats och vi ser till att du får en diagnos och prognos innan vi påbörjar din behandling.

Stå eller sitt framför en spegel. Placera tummarna eller pekfingrarna över käkleden (ca 1-2 cm nedanför örat). Gapa stort och tryck samtidigt ner med tummarna, käken ska röra sig rakt ned. Stäng och repetera.