Knäbesvär kräver noga utredning och rätt diagnos för att lyckas med behandling och rehabiliteringsplan. Ibland är det svårt att ställa exakt diagnos, då symptomen är diffusa. Detta beror på att knäleden ofta påverkas direkt om man har besvär från andra leder, ex fotled, höftled, bäcken eller ländrygg.

Artros i knä ger också vanligtvis väldigt diffusa besvär.

Knäleden är en väldigt utsatt led för trauma. Vanliga knäskador vid trauma är korsbandskada, meniskskada samt att knäskålen hoppar ur led, så kallad patellaluxation.

Vid löparknä får man smärtsida utsida på knäet efter en stunds löpning. Det som händer är att en sena på utsida knä skaver emot en benknöl vid knäleden. Detta är vanligt hos långdistanslöpare samt ovana löpare som precis börjat löpträna. Som åtgärd krävs oftast inte bara behandling av senan utan även förändring av träningsupplägg samt rehabträning för att undvika att besväret kommer åter. Även en genomgång av löpteknik kan vara att rekommendera.

Hopparknä är en överbelastning av senan precis under knäskålen. Smärtan är oftast väldigt lokal och distinkt över detta specifika område. Detta är vanligt hos idrottare ex friidrott, volleybollspelare samt basketspelare.

En annan väldigt vanlig diagnos hos unga tjejer med smärta in under knäskålen är patellofemoralt smärtsyndrom.

Det gör då ofta ont när man har suttit ner länge och besvären blir mer eller mindre kroniska. Vad som händer är att man får en irritation av brosket under knäskålen. För att man ska komma tillrätta med detta besvär så krävs noggrann och regelbunden rehabträning.

Vad som orsakat just ditt knäbesvär är något som vi noga utreder på plats och vi ser till att du får en diagnos och prognos innan vi påbörjar din behandling.

Börja med att se till att du inte har för spända muskler på baksida och framsida lår som drar i knäleden. Vi visar några bra stretchövningar här. I övrigt gäller rehabilitering för knä där du tränar holistiskt både mage, rygg och framförallt sätet samt även fotleder för att lyckas fullt ut med din knärehab.

Titta på den här videon som visar bra övningar för att stabilisera både höfter, knän och fötter.

Dynamisk töj baksida lår
Ligg på ryggen med böjda ben. Ta tag på undersidan av låret och dra knät mot bröstkorgen ungefär till 90 grader i höftleden (bilden visar ngt längre). Sträck och böj växelvis i knäleden i lugn takt för en aktiv stretching . Gör 3 set ggr 10 reps på varje sida.

Töj framsida lår och höft
Placera det ena knät i golvet och stå med upprest överkropp. Håll runt vristen och dra hälen upp mot rumpan. Pressa fram höften tills du känner att det sträcker i framsidan av låret och över höften. Håll 30 sek. och upprepa övningen med det andra benet
Sätestöj
Sitt med ena foten på knät och låt benet falla ut till sidan. Böj överkroppen framåt med så rak rygg som möjligt tills det sträcker i sätesmuskulaturen. Håll 30 sek. och byt ben. För att öka stretchen ytterligare tryck ned knäet mot golvet.