Knäbesvär kräver noga utredning och rätt diagnos för att lyckas med behandling och rehabiliteringsplan. Ibland är det svårt att ställa exakt diagnos, då symptomen är diffusa. Detta beror på att knäleden ofta påverkas direkt om man har besvär från andra leder, ex fotled, höftled, bäcken eller ländrygg.

Artros i knä ger också vanligtvis väldigt diffusa besvär.

Knäleden är en väldigt utsatt led för trauma. Vanliga knäskador vid trauma är korsbandskada, meniskskada samt att knäskålen hoppar ur led, så kallad patellaluxation.

Vid löparknä får man smärtsida utsida på knäet efter en stunds löpning. Det som händer är att en sena på utsida knä skaver emot en benknöl vid knäleden. Detta är vanligt hos långdistanslöpare samt ovana löpare som precis börjat löpträna. Som åtgärd krävs oftast inte bara behandling av senan utan även förändring av träningsupplägg samt rehabträning för att undvika att besväret kommer åter. Även en genomgång av löpteknik kan vara att rekommendera.

Hopparknä är en överbelastning av senan precis under knäskålen. Smärtan är oftast väldigt lokal och distinkt över detta specifika område. Detta är vanligt hos idrottare ex friidrott, volleybollspelare samt basketspelare.

En annan väldigt vanlig diagnos hos unga tjejer med smärta in under knäskålen är patellofemoralt smärtsyndrom.

Det gör då ofta ont när man har suttit ner länge och besvären blir mer eller mindre kroniska. Vad som händer är att man får en irritation av brosket under knäskålen. För att man ska komma tillrätta med detta besvär så krävs noggrann och regelbunden rehabträning.

Vad som orsakat just ditt knäbesvär är något som vi noga utreder på plats och vi ser till att du får en diagnos och prognos innan vi påbörjar din behandling.