Nackspärr betyder att man har fått ont -ofta akut ont i nacken och har svårigheter att röra nacken åt vissa eller alla håll. Nackspärr är vanligt om man suttit i drag en stund och det beror då på muskelspänningar. Man kan också få nackspärr exempelvis på grund av diskbråck, whiplashvåld, muskulär obalans, stress eller på grund av låsningar i lederna.

Vad som orsakat just din nackspärr är något som vi noga utreder på plats och vi ser till att du får en diagnos och prognos innan vi påbörjar din behandling.

Här är vår senaste video med mycket bra övningar för att stärka och balansera upp ledsna nackar.

Kika på länken här hur du kan arbeta med din nackspärr på ett enkelt sätt med gummiband.

Nedan visar vi några övningar som du kan göra lugnt hemma om du börjar få nackspärr. OBS! Det är viktigt att du inte forcerar rörelserna och avbryt genast om nackvärken förvärras.

Stretch av bröstmuskel. Ställ dig i en dörrpost och tryck fram axeln. Håll i 30 sekunder. Byt sida.
Töj av övre trapezius. Sitt ner och ta tag i stolen med handen på den sida du ska stretcha, sänk axeln och för försiktigt huvudet åt sidan utan att trycka ihop huvudet eller slita i det. Håll i 20 sekunder. Byt sida.
Sitt eller stå. Du kan även stå med ryggen mot en vägg. Gör en dubbelhaka utan att böja huvudet framåt och håll i 3 sekunder. Upprepa i lugn takt 10 ggr.