Vanligt är benhinneinflammation som kan komma som direkt överbelastningsbesvär eller på grund av att man exempelvis har fel löpteknik eller felaktig fotisättning eller felställning i själva foten. Detta problem är tacksamt att behandla men kräver rehab och förändring i träningsupplägg för att inte besväret ska komma åter.

Vad som orsakat just ditt underbensbesvär är något som vi noga utreder på plats och vi ser till att du får en diagnos och prognos innan vi påbörjar din behandling.

Vi visar er några bra övningar här nedan och rekommenderar varmt att ni införskaffar en foamroller för att kunna rulla benen hemma regelbundet. Foamrollern ökar cirkulationen, gör dig smidigare samt förbättrar läkning och tar bort triggerpunkter och stela partier i benen. Köp foamrollern hos oss eller i sportaffärer. 

Titta på den här videon hur du enkelt kan stabilitetsträna höfter, knän och fötter vilket är nyckeln till glada underben. 

Tåhävningar
Bra övningar för nästan samtliga fotbesvär då den stärker vadmuskeln och förbättrar balans och stabiliteten i fotleden. Gå upp på tå så högt du kan och håll i översta läget 3 sek, sänk långsamt. Upprepa. 3 set ggr 12.
Foamroller framsida underben
Rulla mjukt fram och tillbaka på underbenen. Om någon punkt strålar, stanna och vila på punkten tills det slutar stråla.
Foamroller vader
Lägg rullen under vaderna och rulla fram och tillbaka upp mot knäleden. Du håler rumpan uppe genom armstyrkan så övningen är även bra för överkroppsstyrkan. Rulla ej över knävecket. Om någon punkt strålar, stanna upp och var stilla tills det slutar stråla.